Om at få nogle nye rutiner

Når der sker store forandringer i ens liv giver det ofte mulighed for at reflektere over ens liv, ens hverdag, og de vaner man har. Nu ved jeg ikke om man kan sige, at en flytning er sådan en “stor forandring” (måske ikke i vores tilfælde, hvor vi er blevet i det samme område som vi boede i før, og dermed har kunne fortsætte med mere eller mindre den samme hverdag – blot i et andet hus), men det har i hvert fald sat skub i nogle ting indeni mig.

Denne tankegang kan måske sammenlignes med den måde man venter med at gå på kur til efter nytår – der er nogle ting i ens liv man gerne vil lave lidt om på, men man har brug for en anledning, der giver det sidste spark bagi. Og i mit tilfælde kan jeg mærke, at vores flytning har hjulpet mig en lille smule i gang.

Det er ikke de store forandringer vi taler om, og der er stadigvæk ting jeg arbejder på/drømmer om at ændre, men Rom blev ikke bygget på én dag, vel?

En af de vaner jeg VIRKELIG ønsker at ændre, er måden (og mængden) jeg bruger min mobiltelefon på. Det er ikke nødvendigvis fordi jeg synes jeg er afhængig af telefonen…jeg kan sagtens undvære den en aften eller lign, hvis der er noget – eller nogen – anden jeg hellere vil bruge tiden på. Det, der irriterer mig mere, er hvordan det er blevet en vane at sidde med mobilen i hånden når der IKKE er andre “spændende” ting at tage sig til.

Og, desværre, lidt for tit når jeg er sammen med børnene eller Manden.

“Tager børnene dog skade af, at man sidder lidt med telefonen en gang imellem?” Nej. “Det er uanset hvad ikke godt for børnene, at de får AL opmærksomheden hele tiden”. Nej, det er det hellere ikke. Men det er hellere ikke et skide godt signal (pardon my french) at sende, hvis jeg hele tiden kigger på telefonen. For hvad fortæller DET børnene?

1: At det ikke er naturligt at bare være. Man skal helt hele tiden foretage sig et eller andet – gerne opdatere sig på en eller anden måde, så man ikke kommer bagud på noget tidspunkt.

2: At det er helt ok opførsel, at konstant kigge på sin telefon selv om man er sammen med andre mennesker – i dette tilfælde børnene (om så kun i 2 sekunder for at se om der er kommet en notification siden sidste gang jeg tjekkede)…hvilket fører til:

3: At den eventuelle notification, sms, mail eller andet, der MÅSKE er kommet ind på min mobiltelefon er vigtigere, end dem – groft sagt.

Ouch. Det gør ondt at indrømme. Men ikke desto mindre er det altså sådan det er. Og det er jo ikke fordi jeg sidder og opfinder den dybe tallerken her…dette er noget vi har fået fortalt i lang tid, og noget som de aller fleste af os egentlig godt ved. Så hvorfor bliver vi (jeg) så ved med at holde fast i de her dumme vaner? Fordi de er lige præcis dét – vaner. Og med mindre man aktivt gør noget for at ændre dem, så vil man bare fortsætte i sit normale mønster, uden at tænke så meget over det.

Derfor er jeg gået i gang med at AKTIVT gøre noget for at ændre mine vaner når det kommer til mobilforbrug. Foreløbig er jeg ikke kommet vildt langt, men alt hjælper, ikke? En ting jeg besluttede mig for da vi flyttede ind i det nye hus var, at jeg ikke længere vil tage mobiltelefonen med ind i soveværelset om aftenen. Dette var både af princip for at komme af med den vane, hvor telefonen er det sidste man kigger på om aftenen og det første man kigger på om morgenen, men også fordi man efterhånden jo er kommet frem til, at mobilbrug lige inden sengetid ødelægger ens nattesøvn. At jeg så kigger en sidste gang igennem det hele mens jeg børster tænderne inden sengetid, og at mobilen bliver tjekket riiimelig hurtigt efter jeg står op er jo en anden sag…men jeg er på vej i rigtig retning!

En anden vane jeg arbejder på at bryde er den, hvor jeg automatisk finder mobilen frem i bilen ved fx et rødt lys eller en stillestående kø. Mobilen ligger som oftest nemt tilgængeligt, så det tager mig ingen tid at finde den frem og se, om der er sket noget nyt på instagram, facebook, eller hvad det nu måtte være…det der dog er komplet idioti er, at jeg nogle gange på vej hjem fra arbejde har taget mig selv i at finde telefonen frem ved HVERT lyskryds (de gange jeg har været uheldig og har ramt en “rød bølge”). Så er der altså ikke mere end 2,5 minutters kørsel fra det ene lyskryds til det andet – og så meget sker der alligevel ikke på de sociale medier, at det er værdt at tjekke hvert 2,5 min!!! Så det er en vane jeg også prøver at komme af med. Umiddelbart har jeg prøvet at sætte mobilen på lyd og efterfølgende lægge den i min taske, så den ikke er så tilgængelig. Det bliver dog hurtigt besværligt, hvis telefonen ringer eller man selv skal foretage et opkald. Så jeg er igen tilbage til det, at prøve at være bevidst omkring det at lade mobilen ligge SELV OM der måske er rødt lys. Det går ikke ligefrem hurtigt, but I’m getting there!

En app som jeg faktisk bruger (efter inspiration fra min søde veninde Marina) er den, der hedder “Moment”. Det er en gratis app, der viser dig hvor meget du bruger din telefon i løbet af en dag, og på hvilke tidspunkter. Jeg har kun brugt den i nogle få dage, og har ikke købt nogle af de tillægsydelser man kan få via appen, men jeg synes det er meget interessant (og skræmmende) at se mit eget mobilforbrug…om ikke andet så giver det en et godt sammenligningsgrundlag, når jeg en gang føler jeg er ‘godt på vej’ i forhold til mine nye vaner.

Og som I kan se, har jeg altså brugt næsten 3 timer (!!!) i alt på min mobil i dag… Den ene time ved jeg var et netflix-afsnit jeg så for lidt siden, og så havde jeg lidt ego-tid ved frisøren i dag, osv…men altså, al verdens undskyldninger kan ikke bruges, når jeg kan se, at allerede inden jeg havde afleveret drengene i børnehaven i dag, så havde jeg brugt 28 minutter på mobilen. Det gør mig bare ked af det. Og en lille smule skamfuld. Og MEGET bestemt om, at dette er noget jeg vil ændre!

Hvad tænker I? Hvordan er jeres mobilvaner – og har I evt. nogle gode fifs som hjælper med at bryde vanen?

1 comment / Add your comment below

  1. Den er så skræmmende, den app! Men effektiv ikke desto mindre.

    Selvfølgelig bruger vi tit telefonen til “legitime” formål som gps, til facetime, til at se fjernsyn på, men der er for mig ingen tvivl om, at langt de fleste sagtens kan skære en masse af deres mobilforbrug, da meget af det jo netop bare er hovedløst og vanebetinget forbrug.

    PS Vil slet ikke vise dig, hvor meget jeg brugte min telefon, mens vi var på hospitalet tidligere. Shit, det var vildt!! 🙂

Skriv et svar