Det er en meget kendt tradition at lave “nytårsforsætter” hver gang et år bliver til et nyt, men det er jeg simpelthen blevet for gammel til. Jeg har efterhånden lært, at de aller fleste forsætter falder til jorden, og at man som oftest blot ender med at blive skuffet over de ting man ikke opnåede. Men det betyder ikke, at der slet ikke er områder jeg tænker kunne forbedres her i 2018, kontra hvordan de var i 2017. Ét af de områder (som fylder overraskende meget i mit hoved lige pt.) er mit velvære. Og velvære kan jo være rigtig mange ting, men det jeg sigter til lige nu er min egen fysiske velvære.

Når jeg regner over det kommer jeg frem til, at jeg enten har været gravid eller ammende i 48 måneder – hvilket tilsvarer 4 år (!!!) – i løbet af de sidste 6,5 år. Og i de øvrige måneder har jeg været mor til et, to og nu tre små børn. Sådan nogle ting sætter spor på kroppen, og det er de spor jeg nu er ved at være lidt træt af.

På mange måder ved jeg godt, at jeg har været heldig; jeg er sluppet fra alle graviditeter uden synlige strækmærker på maven, jeg kan allerede nu – kun tre måneder efter fødslen af barn nummer tre – bruge de samme skinny jeans som jeg brugte inden jeg blev gravid første gang (thank you, hyperimesis gravidarum), og kroppen er generelt mere eller mindre den samme som inden jeg blev gravid, omend en meget mere slap og slidt udgave. Dette er jeg naturligvis meget glad for, og jeg siger tak, kommer glimmer på og stiller det op på kaminhylden (dem af jer, der har læst Hella Joofs Papmaché-reglen forstår hvad jeg mener).

Der er dog andre områder, der i dén grad har været negligeret, og det er på de her punkter jeg har tænkt mig at blive mere egoistisk i løbet af det næste år. Dette er punkter som hudpleje, hårpleje og generelt skønhedsområdet. Det er vidst ingen hemmelighed, at med små børn kommer der rynker og grå hår – det har det i hvert fald gjort i mit tilfælde. De grå hår er ikke et voldsomt stort issue (endnu), da det heldigvis er ret få det er tale om. Men rynkerne on the other hand synes jeg der er kommet lige lovligt mange af.

Og det kan jeg kun takke mig selv for. Jeg har nemlig slet ikke været god ved min hud, hverken når man tænker på hvad jeg har spist og drukket (hvilket jo siges at påvirke huden enormt meget) eller når man tænker på generel pleje af huden. Min rutine – hvis man nu kan kalde den dét – er at jeg 2-3 gange om ugen vasker mit ansigt med en ansigtsvask og efterfølgende kommer ansigtscreme på. I hverdagen sker der ikke mere end, at jeg fjerner øjenmakeup ved hjælp af make-up-fjerner og vatrondel (jeg bruger ikke foundation eller lignende, så derfor er det kun øjenmakeup der skal fjernes). Hudpleje ud over ansigtet har mere eller mindre været ikke-eksisterende de sidste 6 år.

Det samme gælder for hårpleje; ikke-eksisterende. Én god ting er der dog kommet ud af de mange graviditeter og barsler; mit hår er blevet vandt til ikke at blive vasket særlig tit. Der går som oftest 4-5 dage mellem hver hårvask (hvis ikke mere), og det skulle jo være ret sundt. På den anden side er det MEGET sjældet håret får en kur eller bliver klippet, og min naturlige farve (inkl. de grå hår) har fået mere spilletid end jeg ønsker…men sådan er det jo, når jeg gerne vil undgå hårfarvning under graviditeter.

Jeg har altså været ret dårlig til det mange kalder “helt basale skønhedsrutiner”, så alt ud over dette har der jo slet ikke været noget af. Ingen manikure, pedikure, spraytan, serumer, masker eller professionelle behandlinger af nogen art.

Derudover er det blevet til lidt for meget sukker og koffein (hej søvnunderskud) og alt for lidt af de sunde sager.Dette skal der dog som sagt ændres på fremover. Ikke drastisk, ikke fanatisk, ikke på nytårsforsæt-måden, men som en stille og rolig ændring af livsstil.

Jeg er nemlig træt af, at jeg konstant bliver skudt til at være ældre end hvad jeg er, og jeg er træt af at føle mig grå og slap. Det kan lyde som et meget overfladisk fokus for 2018, men jeg kan helt klart mærke at det er begyndt at påvirke min energi og mit humør, så helt overfladisk et det jo ikke.

Dessuden er det jo tit sådan at denne type velvære og ens generelle sundhed hænger sammen, og der er vidst ingen tvivl om, at jeg ville have godt af at blive sundere. I sidste ende håber jeg på at blive mere tilfreds både indvendig og udvendig, og sjovt nok, så hænger de to ting jo ret meget sammen.

Helt konkret er jeg startet i det små med at skære sodavanden væk (babysteps, ikke? 😉 ). Jeg har været mere eller mindre afhængig af cola siden jeg begyndte at kaste op af graviditetskvalme for ca et år siden – og her i julen har jeg nok drukket en halv liter hver dag! *gisp*

Når jeg så har fået det helt ud af mit system går jeg videre til næste ting – for på den måde at konstant forbedre mit kosthold. Ud over det har jeg downloaded “7-minute-workout”-appen for at se om jeg kan få trænet bare en lille smule. Og så har jeg bestilt en frisørtime – og DET kan I tro jeg glæder mig til! 3,5 timers (yes, så lang tid tager det med min kæmpemanke) ren selvforkælelse UDEN børn (på nær hvis Bettemanden bliver sulten, i så tilfælde kommer Manden forbi frisørsalonen med ham 🙂 ).

Når det kommer til produkter, rutiner og behandlinger man burde investere tid og penge i er jeg dog lidt mere på bar bund. Jeg er som sagt helt ny indenfor dette felt, så hvis I har nogle fifs må I MEGET GERNE dele dem med mig. Hvilke rutiner fungerer? Er der nogle produkter I kan anbefale?

Jeg er meget spændt på at se hvor god jeg rent faktisk vil være til at tage tid til mig selv (som alle med små børn ved, så er ego-tid ikke det man har mest af)…jeg skal nok holde jer opdateret!

Kh Therese

p.s. Billedet i dette indlæg afspejler IKKE hvordan jeg ser ud pt…jeg ser meget mere slidt ud, haha.

Share this...