Alle nybagte forældre ved, at det er vigtigt at man får trænet babys ryg og nakke, så han eller hun kan blive stor og stærk 🙂 – og dette gør man jo ved at lægge baby på maven. En tommelfingerregel siger faktisk, at baby dagligt skal ligge på maven 5 minutter for hver uge han eller hun er. Så en baby på 12 uger skal faktisk ligge så meget som 1 time på maven i løbet af en dag. Det er altså ret meget…

Problemet er bare, at det slet ikke er alle babyer, der gider at blot blive lagt på maven. Nogle babyer bliver meget hurtigt utilfredse, begynder at brokke sig, og lægger hovedet ned på underlaget – hvilket jo gør, at ryg og nakke ikke bliver trænet.

Og er eller andet sted kan jeg godt forstå det. Indtil man har fået helt styr på nakkemusklerne ender baby jo tit mer eller mindre med kun at kigge ned i det underlag h*n ligger på, og det er altså ikke voldsomt spændende. I de her tilfælde må man være lidt snedige og finde måder man kan gøre ryg- og nakketræningen lidt mere spændende for baby.

Efter at have været igennem denne proces tre gange nu har jeg efterhånden fundet en håndfuld tricks der hjælper på babys tålmodighed når der skal trænes. Det er ikke den dybe tallerken jeg har opfundet her, men blot nogle små fifs der har hjulpet herhjemme. Måske kan de også hjælpe nogle af jer?

1. Foran spejl

En rigtig god måde at gøre det lidt mere spændende for baby at træne sin nakke er at lægge h*n på maven foran et spejl. Det kan du gøre ved at lægge et tæppe, en måtte eller puslepude foran et stort spejl.

Jeg ved ikke hvad det er, der gør det så sjovt for dem at ligge og kigge på sig selv, men herhjemme er det i hvert fald et stort hit!

Herhjemme er vi så heldige, at vi har er ret stort spejl på vores badeværelse, hvor vi også har puslepladsen. Dermed er det meget nemt at blot vende Bettemanden om på maven efter han har fået skiftet ble. En bonus er, at jeg så kan ordne hår eller lægge makeup når har ligger der (ellers ville jeg aldrig fået det gjort, haha).

Hvis man ikke har et stort spejl, som puslepuden eller en måtte kan ligge foran kan man altid tage et mindre spejl og stille foran baby.

2. På mine knæer

Dette er en øvelse der er helt perfekt, hvis man har ældre søskende, en hund, eller også blot et fjernsyn 🙈😉 du lægger baby på dine ben med hovedet fra dig, på dine knæer.

På denne måde får baby udsyn over hvad end der er foran jer, og det er meget motiverende. Især hvis der sker noget i øjenhøjde, der kan underholde baby lidt. Herhjemme er det de to store drenge der står for underholdningen 😄

3. På bold

Denne øvelse har jeg ikke prøvet med Bettemanden, da vi ikke længere har en pilatesbold. Men med de to store drenge var denne øvelse virkelig et hit.

Man lægger simpelthen bare baby på bolden med maven nedad og sætter sig enten bag baby, med hænderne godt placeret omkring hoftepartiet, eller man sætter sig foran baby med hænderne på arme/skuldre.

Man skal dog være MEGET opmærksom, når baby ligger på bolden. Der skal nemlig ikke så meget til før baby falder til den ene eller den anden side, så man skal hjælpe baby med at holde balancen på bolden.

En stor bonus ved denne øvelse er, at de naturlige bevægelser fra side til side hjælper med at stimulere babys balancesans.

4. “Flyvende”

Dette er nok min favoritøvelse, da det både er en god måde for mig at slappe af i kroppen, samtidig som Bettemanden er tæt på mig og har kropskontakt. Derfor bliver dette tit min go-to-stilling når Bettemanden vil være tæt på mig, men jeg er for træt i mine arme til at bære på ham.

En kæmpebonus ved denne stilling er også, at vi får direkte øjenkontakt. Bettemanden slår som oftest op et kæmpesmil når jeg lægger ham i denne stilling, og vi får os nogle gode snakke om løst og fast…så hyggeligt! ❤️

Hvis du også ønsker at bruge denne øvelse til at stimulere babys balancesans, så kan du bevæge dine ben op og ned, så baby nogle gange ender med at have hovedet ned i mod dig. Det giver også træning til dine muskler, så det er jo en win-win-situation.

5. Omvendt på pusleplads

Et fif til at få baby til at ligge lidt længere på maven på puslepladsen er, hvis man vender babys hovede ud mod rummet og selv sætter sig nedenfor puslepladsen. På denne måde får baby udkig over hele rummet (hvilket et meget mere spændende end at ligge og kigge ind i en væg e.l.), og man kommer selv i øjenhøjde med baby. Tag evt en skammel eller stol at sidde på, så bliver det også behageligt for dig 😊

——————

Der findes nok et hav af andre tips og tricks til at hjælpe med nakketræningen, men dette er de fem jeg har brugt mest af (med stor succes!). Hvis I har nogle øvelser som I tænker helt klart burde være med på sådan en liste, så er I meget velkomne til at skrive dem i kommentarfeltet så alle kan få glæde af dem også 👍😊

Share this...